Volgens pr. Emmanuel Yousaf gaat het vooral om leden van de christelijke en hindoeminderheden in de provincies Sindh en Punjab. Hoewel er wetten zijn tegen kinderhuwelijken en gedwongen huwelijken, worden die niet toegepast: “Een van de redenen is dat dit alles vooral gebeurt met christenen en hindoes. De druk komt van de Pakistaanse samenleving en de moslims. Zij oefenen druk uit op de families en de meisjes.” Zonder tussenkomst van de rechter is het onmogelijk om de vrouwen vrij te krijgen uit de handen van radicale moslimontvoerders. Naar de rechter stappen kost echter tijd en geld: “Zelfs advocaten zijn bang om zulke zaken te behandelen, en de rechters ook.”
Kleine maar invloedrijke groep radicale moslims
Yousaf benadrukte dat radicale moslims in Pakistan een kleine maar invloedrijke minderheid vormen: “Ik heb veel moslimvrienden, maar zij zijn de zwijgende meerderheid, en juist dat is het probleem”. Hij roept het westerse publiek ook op om vaker de mensenrechtensituatie in Pakistan aan de orde te stellen en op te roepen tot een betere toepassing van het recht in de praktijk. Dat geldt volgens Yousaf ook voor de blasfemiewetten, waarbij elke denigrering van de Islam en de profeet Mohammed strafbaar is. De wet wordt vaak gebruikt om persoonlijke rekeningen te vereffenen, wat zowel christenen als moslims kan treffen. “Het gaat vaak om een persoonlijk geschil of landconflicten”, aldus Yousaf.
Wanneer christenen van godslastering worden beschuldigd, worden moslims uit het getroffen district en de wijdere omgeving opgetrommeld: “Ze komen en plunderen de huizen. Ze steken de kerk in brand.” De priester benadrukt dat het hem niet primair gaat om het veranderen of afschaffen van de blasfemiewetten, “maar om het stoppen van het misbruik van de regelgeving”.
Weinig vooruitgang qua godsdienstvrijheid
Over godsdienstvrijheid zei hij dat er in Pakistan nauwelijks vooruitgang is. Dat maakt de steun van organisaties als Kerk in Nood (ACN), die al jaren nauw samenwerkt met Emmanuel Yousaf en de Commissie voor gerechtigheid en vrede, des te belangrijker. Hierdoor kan de commissie juridische kosten betalen voor families waarvan meisjes zijn ontvoerd en voorlichting geven over de rechten die ze hebben, aldus de priester: “Ik ben Kerk in Nood dankbaar. Ze zijn een grote steun voor ons. Want als we naar de rechter moeten, is dat erg duur. Maar we blijven vechten voor deze arme meisjes. In het proces blijven er “kleine wonderen” gebeuren die het de moeite waard maken om door te gaan.”
Volgens een recent rapport van het Centre for Social Justice (CJS) waren er tenminste 78 gedocumenteerde gevallen van ontvoering, gedwongen bekering tot de Islam en gedwongen huwelijken van jonge vrouwen in Pakistan in 2021. Het CJS spreekt ook van ten minste 84 gedocumenteerde gevallen in 2021 waarin Pakistani werden vervolgd voor godslastering. Waarnemers menen dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk hoger liggen, omdat veel van dergelijke daden niet bij de politie worden aangegeven.