Hoeveel mensen zijn er precies gedood of gewond geraakt bij de aanslag die afgelopen zondag plaatsvond?
We hebben er al 38 in het mortuarium: vijf kinderen, een meisje en vier jongens; twee tieners, een meisje en een jongen; twaalf volwassen mannen en negentien volwassen vrouwen. We proberen nog steeds de namen te achterhalen van degenen die in het ziekenhuis liggen. We hebben al veel namen, maar sommigen zijn naar privé-ziekenhuizen gebracht, dus we proberen contact op te nemen met de families van iedereen die die dag in de kerk was, zodat we van iedereen rekenschap kunnen afleggen. Ook roepen we iedereen op die zich over de lichamen van zijn familieleden heeft ontfermd, contact met ons op te nemen. Daarom kunnen wij geen definitieve cijfers geven.
Hoe is de toestand van de gewonden? Kan het dodental nog oplopen?
Ik was gisteren in het ziekenhuis, en ik heb degenen gezien die daar waren. Ze zijn relatief stabiel, op een enkeling na die ernstig gewond is. De dokters doen goed werk en ik hoop dat ze het zullen overleven, met Gods genade, onze gebeden en de inspanningen van het medisch personeel.
Wat weten we over de aanvallers?
We hebben nog niets concreets. Er is veel gespeculeerd, maar we willen ons niet vastbijten in speculaties die onjuist zouden kunnen blijken te zijn. Sommige van de speculaties klinken vrij logisch en passen in de algemene situatie van ons land op dit moment, zoals de onveiligheid, de politieke onrust en de conflicten tussen Fulani-herders en boeren. Hoewel we niet kunnen zeggen dat deze speculaties onwaar zijn, kunnen we ze ook niet bevestigen. Het zijn mogelijkheden, maar zolang we geen feiten kunnen achterhalen, kunnen we er niets over zeggen. Hopelijk wordt iemand opgepakt en zal hij of zij bekennen wat de werkelijke motieven achter de aanval zijn.
Is er een geschiedenis van conflicten in de staat? Van geweld door Islamitische militanten, of door Fulani herders?
Dit is over het algemeen een vreedzame staat geweest. Af en toe zijn er hikjes, maar dat zijn geen ernstige situaties. Het is echt een vreedzame staat, en het is moeilijk te geloven dat plaatselijke Moslims zoiets zouden doen. Er is altijd een duidelijke scheiding geweest tussen noordelijke en zuidelijke Moslims. De Moslims die in onze regio wonen zijn relatief vreedzaam, en zij hebben deze gruweldaad publiekelijk veroordeeld. We kunnen dit dus niet zomaar aan hen toeschrijven.
Wat zijn de belangrijkste behoeften van het bisdom op dit moment?
Het is een moeilijke tijd voor ons, en we willen de hele wereld oproepen om ons in hun gebeden te houden, om te bidden voor de overledenen, de gewonden en hun families in het bisdom. We zijn vandaag een noveen begonnen, en we roepen iedereen op om zich bij ons aan te sluiten.
We doen ook een beroep op iedereen die ons kan helpen met het onderzoek ter plaatse. Maar we willen ook een beroep doen op de wereld om zich bewust te zijn van de onveiligheid, niet alleen in onze staat, maar in het hele land, want op dit moment heeft de onveiligheid letterlijk het land overgenomen. En als ik iets zou mogen zeggen tegen de huidige regering, dan zou ik zeggen dat het niet oneervol is om af te treden wanneer je geconfronteerd wordt met een situatie die je niet aankunt. Als het land onbestuurbaar is geworden, moet het eervol zijn om af te treden en ruimte te laten voor iemand die het misschien beter aan kan. We moeten ons niet laten leiden door hebzucht.
Bent u bezorgd dat de christelijke gemeenschap wraak zal proberen te nemen op vermeende schuldigen voor wat er is gebeurd?
De bisschop heeft een beroep gedaan op het publiek om vreedzaam te zijn, zich aan de wet te houden en het recht niet in eigen handen te nemen. Niemand mag erop uit trekken om kwaad te berokkenen in ruil voor kwaad. Dat is helemaal niet de christelijke manier van leven. Zelfs in deze situaties beantwoorden we het kwaad met vrede. Dat is gemakkelijk gezegd, maar moeilijk in praktijk te brengen, maar op den duur ontdekken we dat dit beter is voor de samenleving.
Wij hebben hoop in God. Wij zijn als de drie metgezellen in het Oude Testament die in de oven werden gegooid. Zij zeiden: “Als onze God ons niet kan redden, laat ons dan omkomen in de oven”, en God heeft hen gered. Dus misschien is dit ook een uitdaging aan God, de mensen roepen Hem op dit punt aan, omdat ze de situatie echt niet onder controle hebben. We hopen dat Hij zal helpen, we geloven dat Hij dat zal doen, maar we zijn bang. De mensen zouden het heft in eigen handen kunnen nemen, omdat het veel mensen gewoon niet meer kan schelen. Dus hebben we een oproep gedaan aan het grote publiek om dit te vermijden, en niet nog meer schade te veroorzaken.