De 33-jarige pr. Bello behoorde tot het aartsbisdom Kaduna, maar werkte in het bisdom Sokoto, waar hij op 21 mei tijdens een nachtelijke aanval werd vermoord. Pastoor emeritus Joseph Keke (75), die tijdens de aanval werd ontvoerd, werd op 3 juni vrijgelaten. In zijn preek tijdens de uitvaartmis zei aartsbisschop Matthew Man-Oso Ndagoso van Kaduna: “Ons land is in oorlog vanwege religieuze fanatici, bandieten, ontvoerders, terroristen, gewapende herders en opportunisten die criminelen zijn in de ware zin van het woord. Zij doden en verminken onschuldige Nigerianen ongeacht hun religie, etniciteit of politieke oriëntatie.”
Moord zonder gevolgen
Bisschop Matthew Hassan Kukah van Sokoto was nog feller in zijn preek tijdens de wake van pastoor Bello. “Nergens ter wereld worden zoveel onschuldige mensen in het openbaar gedood zonder gevolgen”, zei hij. Bisschop Kukah beschreef de reactie van de regering op het Nigeriaanse volk met de woorden: “De burgers staan er alleen voor. Het waarborgen van uw veiligheid is niet onze prioriteit. Buitenlandse bandieten of andere criminelen kunnen naar believen komen, u doden, plunderen, verkrachten, ontvoeren en vermoorden.”
De ontvoering van pr. Joseph Keke en de moord op pastoor Alphonsus Bello zijn de laatste in een reeks aanslagen waaraan de hele bevolking van Noord-Nigeria is blootgesteld. Kaduna is een van de brandhaarden van het geweld. De christelijke inwoners zijn doodsbang en het werk van de Kerk wordt ernstig getroffen.
Seminarie Kaduna gesloten wegens gevaar
Het seminarie van Kaduna, waaruit in 2020 vier studenten werden ontvoerd waarvan er één werd vermoord, heeft de seminaristen naar huis gestuurd omdat de huidige situatie te onveilig is. “We moesten het seminarie in allerijl sluiten. De reden: ontvoerders hebben onlangs 24 studenten ontvoerd van een universiteit die heel dicht bij het seminarie ligt. Vijf van hen werden gedood. We willen een herhaling van wat ons in 2020 is overkomen voorkomen”, aldus pater Habila Daboh, rector van het seminarie tegenover Kerk in Nood.
Helaas vindt het geweld niet alleen plaats in het noorden van Nigeria. Het hele land is in de hoogste alarmfase en er vinden dagelijks aanslagen plaats, niet alleen door islamisten van de terreurgroep Boko Haram en andere jihadistische groeperingen, maar ook door criminele bendes. Deze bendes ontvoeren mensen om ze af te persen en zijn verantwoordelijk voor plunderingen, verkrachtingen en veediefstallen.
Regering negeert terreur Fulani herders
De situatie is ook tragisch in de staten Benue en Taraba, waar landgeschillen voor spanningen zorgen tussen leden van de etnische Tiv-groep, meestal christelijke boeren, en rondtrekkende Fulani-herders die het land door hun vee laten begrazen. In 2018 nam de regering van de deelstaat Benue een wet aan tegen nomadische begrazing in de open lucht, waarmee een systeem van stabiele veehouderij werd bevorderd. Deze wet wekte de woede op van de Fulani, die sindsdien honderden mensen in de hele staat hebben gedood.
Pater Kuha Indyer, missionaris van de congregatie van de Heilige Geest en projectpartner van Kerk in Nood, meldt dat “Fulani herders een bloedbad aanrichten onder Tiv mensen, waarbij ze hen doden met hun messen en met moderne wapens zoals de AK47.” Twee weken geleden werden 36 mensen gedood in Benue. “Een van mijn familieleden was ook een van de slachtoffers. Ze kwamen op een ochtend uit het niets en vermoordden iedereen in een kwestie van minuten. In het bisdom Katsina-Ala zijn diverse scholen en parochies gesloten als gevolg van de activiteiten van criminele bendes.”
Een andere priester van een nabijgelegen parochie beschreef de verschrikkelijke situatie die de vele vluchtelingen voor het geweld doormaken: “Mensen die Taraba State ontvluchtten werden gewoon uitgeladen, op straat gedumpt in de buurt van een markt en achtergelaten zonder onderdak of voedsel. Sommigen moesten zelfs hun kinderen achterlaten om voor hun eigen leven te rennen.”
Politieke stilte en agenda
Verschillende projectpartners van Kerk in Nood klagen over de inadequate en passieve reactie van politieke leiders op lokaal en nationaal niveau. “Vaak bellen leiders van gemeenschappen met lokale politici, maar er wordt niet naar hen geluisterd en hun verzoeken worden vaak afgewezen,” merkt pater Indyer op. “De vooruitzichten zijn beangstigend, maar we blijven bij onze mensen om hen hoop te geven. We blijven tot God bidden voor vrede.”
Bisschop Matthew Kukah spreekt van een groeiende politieke radicalisering die als doel heeft Nigeria de sharia op te leggen. “Het is duidelijk waarom ze onze mensen vermoorden en waar hun inspiratie vandaan komt. We horen en ervaren verhalen over medeplichtigheid op het hoogste niveau… een sinistere situatie die begon toen sommige van onze politici besloten om de democratie te gebruiken om een theocratie te vestigen.”