Masara Kim, een plaatselijke journalist wiens neef werd gedood, vertelde aan de katholieke liefdadigheidsorganisatie Kerk in Nood (ACN) dat honderden overvallers op kerstavond 2023 ruim 30 dorpen bestormden – waarvan ten minste 20 tegelijkertijd. Daarbij schoten ze met machinegeweren op mensen en staken ze huizen in brand. Duizenden mensen raakten ontheemd nadat ze hun huizen waren kwijtgeraakt.
Geweld houdt aan
“Velen van hen verblijven in kerkgebouwen”, vertelt pater Andrew Dewan, directeur communicatie in het bisdom Pankshin, waar de meeste aanvallen plaatsvonden. “Er zijn wel 16 opvangplekken voor ontheemden in de stad Bokkos, de meeste binnen kerkgebouwen. In dit soort situaties haasten mensen zich vaak naar kerken in plaats van naar politiebureaus, omdat ze geen vertrouwen hebben in overheidsinstellingen.”
Volgens de priester houdt het geweld ook nu nog aan. Hij zei dat er de afgelopen 24 uur meerdere moorden zijn gepleegd in het gebied en dat de mensen zich niet veilig voelen bij “dezelfde oude leden van de veiligheidstroepen die af en toe patrouilleren en geen kogel hebben afgevuurd tijdens de aanvallen.”
Geen vervolging
Vader Dewan voegde eraan toe: “We hebben gehoord van enkele arrestaties maar niet over gerechtelijke vervolging, tot grote frustratie van de overlevenden en de families van de slachtoffers. We zijn gewend aan deze schertsvertoning – aanvallers worden vaak gearresteerd en later weer vrijgelaten. Politici houden toespraken die geen greintje waarheid bevatten. Ze doen beloftes en beloven dat ze alle ontheemden zullen rehabiliteren en terugbrengen naar hun voorouderlijke huizen, maar dat is vaak niet het geval.”
Hij zei dat sommige boeren na de aanvallen teruggingen naar de velden en “Fulani-herders hun oogst en andere voedselproducten zagen vernietigen”. Pater Dewan en andere lokale bronnen vertelden Kerk in Nood dat de extremisten veel boerderijen en schuren voor voedselopslag in brand hebben gestoken, waardoor er een ernstig voedseltekort is ontstaan.
Hongersnood dreigt
“De bestaande situatie van honger en hongersnood is verergerd door deze aanvallen. Tijdens het afgelopen landbouwseizoen konden veel boeren niet naar hun boerderijen vanwege eerdere aanvallen. Degenen die erin slaagden om te boeren en hun gewassen te oogsten, hebben gemerkt dat alles in de as is gelegd tijdens deze laatste episode van aanvallen.”
Pater Dewan zei dat de terroristen het specifiek gemunt hadden op christelijke gemeenschappen. Daarom vindt hij het verhaal waarin het bloedbad wordt voorgesteld als slechts een conflict over land tussen herders en boeren zonder religieuze component “belachelijk”.
Hij benadrukt: “Zeggen dat wat er gebeurde een botsing was tussen boeren en herders is suggereren dat alleen boeren werden aangevallen die op hun boerderij werkten. Mensen waren thuis, het was ‘s avonds. Het was op zondag – mensen werken niet op boerderijen op zondag. Negenennegentig procent van de doden was thuis. Sommige mensen werden in hun slaap gedood.”
10 familieleden verloren
Lokale bronnen zeiden dat veel van de slachtoffers vrouwen en kinderen waren. Jalang Mandong, een overlevende die 10 familieleden verloor in het bloedbad, stelt dat de aanvallen waren opgezet om “christenen als doelwit te nemen” en “de viering van Kerstmis te verstoren”, terwijl ook werd geprobeerd om “het land van deze gemeenschappen over te nemen”.
Meneer Mandong zei dat hij en enkele andere dorpelingen aanvankelijk probeerden om hun families te verdedigen, maar dat ze in de minderheid waren en geen wapens hadden om terug te vechten tegen de schutters.
Pater Dewan zei dat er overeenkomsten waren tussen de huidige situatie in Nigeria en de ervaring van de eerste generatie christenen. “We trekken parallellen met de verhalen van de vroege Kerk over hoe christenen vervolgd werden, zoals opgenomen in de Handelingen van de Apostelen. Het is onze taak om te blijven prediken en hoop te verspreiden, in de overtuiging dat het ooit beter zal gaan.”