“Het coronavirus tekent de menselijke beperktheid, maar bevordert de zoektocht naar God”, zegt de bisschop in een interview met AsiaNews. “We zijn schepsels, geen scheppers. We hebben door de wetenschap ongelooflijke prestaties bereikt. Dit schept de illusie dat we ons lot zouden kunnen bepalen”, aldus Pizzaballa, die opmerkt hoe een klein virus ons hele systeem plat heeft weten te leggen.
Kansen
Volgens de bisschop biedt dit moment ook de kans om God te zoeken. “Er is een gevoel van desoriëntatie. Veel menselijke en culturele referentiekaders waar het leven op was gegrondvest en waarin misschien geen plaats was voor de geest, zijn weggevallen. Dit heeft een verlangen opgewekt bij mensen die verloren waren geraakt. Ik zeg niet dat er een onmiddellijke terugkeer naar de Kerk zal plaatsvinden, maar op zijn minst zal men zich vragen stellen over diepere en waarachtige zaken van het leven.”
‘Erger dan in oorlogstijd’
Pizzaballa ging ook in op de huidige situatie in het Heilig Land. “Het is erger dan in oorlogstijd. Tijdens de oorlog kon men namelijk samenkomen om te bidden in onze kerken, om elkaar te steunen. Dat is nu niet het geval en hoewel we een en ander via internet organiseren, is dat niet hetzelfde.” Israël heeft strikte voorzorgsmaatregelen ingevoerd in de strijd tegen het coronavirus. Zo kunnen mensen alleen de deur uit om eerste levensbehoeftes te kopen. Op 9 maart kondigde premier Netanyahu dat iedereen die het land binnenkomt, veertien dagen in quarantaine moet. De maatregel leidde tot het schrappen van veel pelgrimages in het land.
Veel angst
Israël telt tot op heden vierduizend coronabesmettingen. Vijftien mensen zijn eraan overleden. Hoewel volgens Pizzaballa de situatie niet zo erg is als in andere landen, is er veel angst. “De grootste zorgen leven op economisch en sociaal gebied. Ik denk vooral aan Palestina of Jordanië, die geen garanties hebben van een sociale zekerheid.” De genomen maatregelen raken net als in andere landen, ook in Israël het religieuze leven. Zo is de Heilig Grafkerk in Jeruzalem voor onbepaalde tijd gesloten voor publiek. Dat gebeurde voor het laatst in 1349, tijdens de uitbraak van de pest in de stad. Daarnaast zijn ook andere bekende religieuze trekpleisters, zoals de Geboortekerk in Bethlehem, gesloten.
Wel vieringen tijdens Pasen
Als de Heilig Grafkerk met Pasen nog steeds dicht zal zijn, zullen er wel vieringen georganiseerd worden, rekening houdend met de overheidsrichtlijnen. Het paasfeest is bijzonder voor de basiliek, omdat deze gebouwd is op de plek waar Jezus volgens de overlevering is gekruisigd, werd begraven en is opgestaan. Pizzaballa: “De sluiting van de Heilig Grafkerk voor pelgrims is noodzakelijk, maar de vieringen zullen doorgaan. Dat is een belangrijk signaal voor onze gemeenschap.” De Heilig Grafkerk wordt door verschillende christelijke Kerken beheerd, waaronder de katholieke, de Grieks-orthodoxe en de Armeens-apostolische. Omdat de liturgische kalenders van de verschillende Kerken niet allemaal gelijklopen, zijn er twee paasdata. Op 12 april vieren de katholieken van de Latijnse ritus het paasfeest, een aantal oosterse Kerken doet dat een week later.
Bronnen: Katholiek Nieuwsblad, Asianews, Catholic News Agency