In de Oost-Europese landen waar waar zij een minderheid vertegenwoordigt, blijft de katholieke Kerk nog steeds afhankelijk van hulp uit het buitenland. Als gevolg van de pandemie hebben veel religieuze gemeenschappen nog meer steun nodig dan in normale tijden. Bovendien is de economische situatie verslechterd door Covid – en zijn veel mensen werkloos geworden.
Al voor de oorlog kreeg Oekraïne van alle Europese landen de meeste hulp. Bovendien konden we talrijke projecten in Rusland en Wit-Rusland, en we hielpen ook de Kerk in Zuidoost-Europa landen zoals Roemenië, Albanië en Bosnië-Herzegovina. In Centraal-Europa, steunden we de Kerk in Slowakije en de Tsjechische Republiek. In Noord Europa was onze hulp voornamelijk gericht op de Baltische staten en landen zoals IJsland en Noorwegen, waar de katholieke kerk wordt gekenmerkt door een diaspora situatie.
Na de val van het communisme in de vroege jaren negentig werd rond vijftig procent van het budget van Kerk in Nood in Oostelijk en Centraal Europa besteed. De laatste 25 jaar is dat aandeel flink verminderd. Wel bleef Kerk in Nood investeren in de bouw en het herstel van seminaries, kerken, kloosters en priesterhuizen. Momenteel ligt de focus naast de opleiding van priesters en zusters vooral op het steunen van de Kerk in Oekraïne.
Dankzij donateurs van Kerk in Nood (ACN) kan pastoor Yadgar hulp bieden aan de Chaldeeuwse katholieken in Georgië. Zij hebben door de jaren heen veel geleden vanwege hun katholieke geloof, dat ze moesten verbergen voor de autoriteiten.
“Niemand sprak over God,” zegt Ilona Bilianova, terwijl ze zich herinnert hoe ze opgroeide in de USSR. Ze werd geboren in Tbilisi, Georgië, maar bracht als dochter van een legerofficier, een groot deel van haar jeugd door in verschillende Sovjetrepublieken. Ze vertelt dat ze pas voor het eerst over Jezus leerde tijdens haar studie aan de universiteit in Moskou. “We bestudeerden de ‘Matthäus Passion’ van J.S. Bach. Om deze muziek te begrijpen, moet je weten wat de Kruisiging en de Opstanding zijn.”
Ilona bleef afstandelijk ten opzichte van het christendom, totdat ze zich realiseerde dat de band van haar familie met het geloof dichterbij was dan ze dacht. “Toen mijn oma stierf, kwam er een priester bij ons op bezoek. Toen zong en bad mijn hele familie met hem.” Ilona vroeg haar familie in welke taal ze zongen, en ze ontdekte dat de familie Chaldeeuwse katholieken waren, een oud Semitisch christelijk volk afkomstig uit het Midden-Oosten.
De Chaldeeuwen in Georgië
Er zijn niet veel Chaldeeuwen in de wereld. “Misschien zelfs minder dan een miljoen,” gelooft pater Benny Beth Yadgar, de pastoor van de Assyrisch – Chaldeeuwse Katholieke Missie in Georgië. Omdat ze vervolgd werden vanwege hun christelijk geloof in hun thuisland in Irak, Iran, Syrië en Turkije, zochten veel Chaldeeërs in de 19e en het begin van de 20e eeuw hun toevlucht in Georgië.
Ook pater Benny moest zijn geboorteland Iran ontvluchten om niet opgeroepen te worden om te vechten in de oorlog tussen Iran en Irak. Hij ging naar Italië en werd later in de Verenigde Staten tot Chaldeeuwse katholieke priester gewijd. “Nadat ik tot priester was gewijd, werd mij verteld dat er Chaldeeuwen in Georgië wonen,” legt hij uit. “Zo kwam hij in 1995 in Georgië aan, waar ik sindsdien ben gebleven.”
De situatie in Georgië was voor de Chaldeeuwen daar heel anders dan in andere delen van de wereld. Sommigen, zoals Ilona, waren ook los van hun culturele wortels opgegroeid. Velen zijn bijvoorbeeld erg trots op hun Chaldeeuwse taal, een dialect van het Aramees. Zoals Yulia Abramova, die vertelt dat Chaldeeuwse kinderen op school en op de universiteit met trots tegen anderen zeggen: “Weet je, wij lezen in de taal van Jezus Christus zelf.” Ilona heeft echter nooit Aramees geleerd toen ze opgroeide.
Toen pater Benny in Georgië aankwam, realiseerde hij zich dat de Chaldeeërs in het land een plek nodig hadden om samen te komen als middelpunt van hun gemeenschap. “Dus besloot ik dat we een kerk voor hen moesten bouwen,” legt de priester uit.
Cultureel centrum
Pater Benny stond voor enkele uitdagingen bij de bouw van een nieuwe Chaldeeuwse kerk in Tbilisi. De orthodoxe meerderheid in Georgië is niet erg meegaand met de katholieke minderheid. “Tot op de dag van vandaag moeten onze kinderen, als ze met een orthodox persoon willen trouwen, opnieuw gedoopt worden. Ook wilde de Orthodoxe Kerk niet dat wij een kerk bouwden,” zegt pater Benny. Daarom zei pater Benny dat hij een cultureel centrum aan het bouwen was. Toen hem werd gevraagd waarom hij een kerk had gebouwd in plaats van een cultureel centrum, zei hij: “Het christendom is onze cultuur. Buiten het christendom hebben we geen andere cultuur.”
Het centrum van de kerk bevat inderdaad veel klaslokalen en kantoren. Yulia geeft bijvoorbeeld Aramees aan de kinderen van de kerk en is betrokken bij veel verschillende projecten, zoals een naaiproject om jonge vrouwen op te leiden voor een baan. Ook Ilona werd leider van het koor. Door dit alles is Ilona meer verbonden geraakt met haar geloof en culturele achtergrond. De kerk en het centrum werden zelfs bezocht door paus Franciscus tijdens zijn reis naar Georgië in 2016.
“Ze zijn als martelaren”
Tbilisi is het belangrijkste centrum van Chaldeeuwen in Georgië, maar er wonen ook Chaldeeuwen elders in het land. Dit is het geval in Gardabani, ongeveer 40 km van Tbilisi, waar ongeveer 400 Chaldeeuwse katholieken wonen. Velen stammen af van Chaldeeërs die de vervolging in Turkije ontvluchtten en zich in Azerbeidzjan vestigden. In de jaren 1930 werden ze naar Siberië gedeporteerd, maar na de dood van Stalin mochten ze naar huis terugkeren. “Maar ze wilden naar een christelijk land en daarom werden ze naar dit gebied in Georgië verdreven.” Het land in het gebied rond Gardabani was erg onvruchtbaar en de Chaldeeuwen hadden moeite om te overleven. “Hoeveel zijn er gestorven om hun geloof te redden?” vraagt pater Benny zich af. “Het zijn net martelaren.”
Armoede
De leefomstandigheden voor de Chaldeeuwen in Gardabani zijn nog steeds erg moeilijk. “Vaak wordt de elektriciteit afgesloten. Ze wonen allemaal samen in één kamer in armoedige of vervallen huizen. De armsten onder de armen,” vertelt pater Benny aan Kerk in Nood (ACN). Voor velen was het onmogelijk om naar de kerk in Tbilisi te reizen. In plaats daarvan werd de Mis opgedragen in het huis van een parochiaan. Vanwege deze armoede wilde pater Benny ook een Assyrisch-Chaldeeuws religieus-cultureel centrum, inclusief een kerk, in Gardabani bouwen. Met de steun van Kerk in Nood (ACN) werd het centrum ingewijd en geopend op 10 juli 2023.
Tienduizenden jongeren namen deel aan verschillende initiatieven van Kerk in Nood (ACN) tijdens de Wereldjongerendag in Lissabon (WJD). De pontificale hulporganisatie zorgde ervoor dat vervolgde christenen van over de hele wereld niet werden vergeten en herinnerde de aanwezigen aan deze broeders en zusters die zo vaak ware helden van het geloof zijn.
Tentoonstellingen, conferenties, documentaires, oproepen tot gebed en delingen. Dit waren enkele van de vele voorstellen die Kerk in Nood (ACN) had voor de honderdduizenden jongeren die Lissabon omtoverden tot de hoofdstad van de katholieke wereld tijdens de WJD. De initiatieven werden zeer goed ontvangen door de pelgrims. Populair waren vooral de stand in de Stad van Vreugde en de tentoonstelling in de kloostergang van het oude Graça Klooster. Daar werd de realiteit van de vervolgde Kerk vertaald in persoonlijke getuigenissen van mensen uit verschillende landen die een voorbeeld zijn van trouw aan Christus. Ook de tentoonstelling van religieuze artefacten die door ISIS waren beschadigd in de jaren dat de terreurbeweging grote delen van Syrië en Irak controleerde, die werd gehouden in de Martelarenbasiliek in Chiado, kreeg dagelijks duizenden bezoekers.
“We mogen niet vergeten…”
Het belang van deze tentoonstellingen werd benadrukt door de directeur van het Portugese kantoor van Kerk in Nood tijdens een briefing met journalisten, op zaterdagochtend. “Ondanks het feit dat we een moment van vreugde, geloof en delen beleven, mogen we de plaatsen waar de Kerk vervolgd wordt niet vergeten”, zei Catarina Martins de Bettencourt. Ze benadrukte ook de betrokkenheid van Kerk in Nood bij christelijke gemeenschappen die het moeilijk hebben. Zo herinnerde ze journalisten eraan dat in landen als Libanon en Syrië jonge christenen niet in staat waren om WJD in Lissabon bij te wonen, en daarom parallelle evenementen hielden. “Er zijn veel jonge mensen in de wereld die hier niet bij konden zijn, en die wij steunen”, aldus Bettencourt.
Het voorrecht van solidariteit
Ook aanwezig bij de briefing was Joaquin Javaloyes, een Spaanse vrijwilliger van Kerk in Nood. De jongeman benadrukte hoe belangrijk het is om solidair te zijn met vervolgde gemeenschappen. “Het is een voorrecht om in contact te zijn met mensen die leven in landen waar geen godsdienstvrijheid is of waar christenen grote moeilijkheden ondervinden. De getuigenissen van onze broeders en zusters zijn vergelijkbaar met bladzijden uit de evangeliën. God spreekt heel duidelijk tot me op het gebied van samenwerking, hij roept me tot liefde, tot het kruis en tot opstanding. Hij vervult me met jeugd, vreugde, moed en zorg”, aldus de jonge vrijwilliger.
Bioscoop en getuigenissen
In de bioscoop van São Jorge in Lissabon zagen honderden pelgrims documentaires van Kerk in Nood, gevolgd door korte conferenties. Joseph Fadelle uit Irak sprak over de moeilijkheden die hij tegenkwam toen hij zich tot het Christendom bekeerde. Geboren en getogen in een sjiitische moslimfamilie, werd hij gearresteerd en gemarteld in Iraakse gevangenissen nadat hij tot Christus was gekomen. Later wist hij met zijn vrouw en twee kinderen naar Jordanië te ontsnappen, waar een oom en een van zijn eigen broers hem probeerden te vermoorden, terwijl de hoogste religieuze autoriteit een fatwa tegen hem uitvaardigde. De honderden jonge katholieke pelgrims die de conferentiezaal afgeladen hadden, kregen ook de gelegenheid om Rafi Ghattas, een jonge Palestijnse Christen, te horen vertellen hoe het is om te leven in het Heilige Land, het land van Jezus, waar Christenen momenteel minder dan 1% van de bevolking uitmaken.
Cabo Delgado aanwezig
Via Kerk in Nood was ook bisschop António Juliasse van Pemba, Mozambique op de WJD te horen over het conflict in Cabo Delgado. Ook al wordt er in de pers niet meer over gesproken, de oorlog veroorzaakt daar nog steeds onnoemelijk veel leed onder jonge Mozambikanen. De bisschop deed via Kerk in Nood een oproep aan de jongeren in Lissabon om de situatie aan de kaak te stellen en hun solidariteit te betuigen met de bevolking van Mozambique. “Beste jongeren, WJD-pelgrims. In Cabo Delgado woedt een oorlog waar de wereld niet over spreekt. We hebben al ongeveer een miljoen binnenlandse ontheemden geteld en ongeveer vijfduizend doden.” Een jong meisje uit Cabo Delgado deelde ook haar getuigenis met de wereld tijdens de wake op zaterdagavond. Ze vertelde de paus hoe zij en haar familie de rimboe in moesten vluchten toen terroristen hun dorp twee keer aanvielen.
Kerk in Nood creëerde ook een virtuele kapel tijdens de WJD en nodigde jongeren uit om te bidden en een kaars aan te steken ter nagedachtenis aan al diegenen die over de hele wereld lijden voor hun geloof. Tijdens de WJD-week werden meer dan 1.600 kaarsen aangestoken.
Er zijn slechts 14.000 katholieken in IJsland, een land met slechts één bisdom – Reykjavik – en acht parochies, die ver van elkaar liggen. Ondanks lange en ijzige winters, bezoekt zuster Selestina Gavric de katholieken in het land.
De Kroatische zuster is een van de vier karmelieten van het Goddelijk Hart van Jezus die momenteel in IJsland wonen, in een parochie die zich uitstrekt over 500 kilometer. Zonder de auto die zij dankzij de gulheid donateurs van Kerk in Nood (ACN) heeft gekregen, zou het leven veel moeilijker zijn en zou het onmogelijk zijn om de gelovigen persoonlijk te ontmoeten. IJsland is niet bepaald een klein land, maar het is dunbevolkt, met slechts ongeveer 372.000 inwoners, ongeveer vier mensen per vierkante kilometer. De meeste IJslanders wonen echter in Reykjavik, waardoor grote delen van het land volledig onbewoond zijn.
Zuster Selestina is echter praktisch ingesteld en laat zich niet afschrikken door de mogelijkheid om urenlang alleen in de auto te rijden. Hiermee kan zij het verste punt van de parochie bereiken, bijna aan de andere kant van het land. De Karmelietes brengt regelmatig verrassingsbezoeken aan de katholieken in het land, al was het maar om te weten hoe het met hen gaat. “Ik heb zoveel katholieken de Kerk zien verlaten door gebrek aan persoonlijk contact. We moeten erop uit om hen te ontmoeten”, zegt de zuster. “Als ik mensen niet in de kerk zie, maar ik weet dat ze bijvoorbeeld een kind van zeven hebben, klop ik bij hen aan om te vragen of ze interesse hebben in catechese voor hun kind.”
Het vereist een speciaal karakter om bij mensen aan te kloppen om hen te overtuigen hun kinderen naar de zondagsschool te laten gaan, maar dat deert deze Karmelietes niet. Haar moed komt uit het diepst van haar ziel, gevoed door geloof. En als mensen fysiek bezoeken niet mogelijk is, is er altijd nog het internet – alles is beter dan de geestelijke vorming van de kinderen te verwaarlozen.
Selestina kwam naar IJsland omdat ze gevraagd werd. Maar ze zegt dat ze verder zou gaan als de kerk daarom zou vragen. “Ze vroegen me naar IJsland te komen. Het was echt een grote verrassing. Maar als we onze geloften afleggen, horen we bij de congregatie en bij alles wat ze doet en zegt. Als ze een klooster op Mars zouden bouwen, zouden we daar graag gaan wonen en werken.”
“Wij zijn Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus. Onze congregatie werd gesticht door de zalige Maria Theresia van Sint-Jozef, die zich bekeerde van de Lutherse kerk. We zijn met vier in IJsland en ik ben hier al twintig jaar”, legt de Kroatische religieuze uit. Ze is de donateurs van Kerk in Nood (ACN) dankbaar voor de kans om deze missie uit te voeren. “Dank u, Kerk in Nood, voor uw steun aan de Kerk in IJsland. En God zegene u. Zonder u zouden we dit werk niet kunnen voortzetten.”
Er is geen waardevoller geschenk dan de Eucharistie op te laten dragen voor het leven en de intenties van de mensen van wie je het meest houdt.
Verras daarom op zondag 12 mei, Moederdag, je moeder, schoonmoeder of de moeder van je kinderen met één of meerdere heilige Missen voor een bijzondere intentie. Voor elke aangevraagde heilige Mis of Noveen ontvang je bovendien een bevestigingsmail, die je kunt doorsturen naar de persoon voor wie je deze aanvraagt.
Je kunt ook Missen laten opdragen voor hun zielenheil als ze zijn overleden.
Met je misintentie(s) of noveen steun je bovendien een priester elders in de wereld, die daardoor zijn pastorale werk kan doen onder de arme bevolking.
Klik hier om je misintentie door te geven of geef je misintentie telefonisch door via (073) 613 08 20. Veel priesters zullen je oneindig dankbaar zijn.
Eerste katholieke radio in Bulgarije ingehuldigd met hulp van giften donateurs Kerk in Nood.
Het jaar 2022 was er een van vieringen voor de katholieke Kerk in Bulgarije, met de twintigste verjaardag van het bezoek van paus Johannes Paulus II aan het land en de zeventigste verjaardag van de moord op vier Bulgaarse martelaren. Drie priesters van de Assumptie en een bisschop van de Passionisten werden vermoord door het communistische regime. Kardinaal Sandri, gezant van het Vaticaan, reisde naar Bulgarije om deze mijlpalen te markeren met de opening van het eerste katholieke radiostation in het land, een belangrijk instrument voor evangelisatie en oecumene.
Kerk van martelaren
De Bulgaarse Kerk is een Kerk van martelaren. Tussen 1946 en 1990, ten tijde van het communisme, heeft iedere priester in de gevangenis gezeten, zijn kerkelijke eigendommen in beslag genomen, alle buitenlandse priesters uitgewezen en seminaries gesloten. “Ik werd priester gewijd in 1971. Ik was de eerste en enige priester in 19 jaar; het duurde nog vijf jaar voor de volgende wijding”, zegt de huidige Grieks-katholieke bisschop van Sofia en voorzitter van de Bulgaarse bisschoppenconferentie, bisschop Christo Proykov, in een interview met Kerk in Nood (ACN).
Langzaam maar zeker herstelde de katholieke Kerk zich. Momenteel zijn er 60 priesters en 100 mannelijke en vrouwelijke religieuzen actief in het land. “Sommige van onze gebouwen werden teruggegeven. Met de hulp van Kerk in Nood konden we ze herstellen en nieuwe bouwen”, aldus het hoofd van de kerk van de Byzantijnse ritus. “Hoewel er een generatie is die, dankzij de parochies en catechisten, goed is gevormd in het geloof, gold dit niet voor de jongeren. In het algemeen hadden zij geen religieuze vorming. Hun ouders hadden niets meegekregen dat ze konden doorgeven”, legt bisschop Proykov uit.
Vorming middels radio
Dit alles verklaart waarom Ave Maria radio – die dankzij de hulp van Kerk in Nood op de feestdag van Johannes Paulus II in de hoofdstad werd geopend – zo belangrijk is. “De jongeren vroegen ons hier al jaren om, ze maakten zelfs materiaal in hun huizen. Eindelijk hebben we dit prachtige initiatief kunnen realiseren, dat een instrument zal zijn voor gebed en onderwijs voor jong en oud. Het Ave Maria radioproject werd toevertrouwd aan de Franciscanen, die uit Polen komen en veel meer ervaring hebben”, aldus de bisschop.
Bulgarije is een in meerderheid christelijk land. Ongeveer 85% van de bevolking is Orthodox. De ongeveer 1% katholieken leven verspreid over het hele land. Onder hen is een gemeenschap op slechts drie kilometer van de Turkse grens. Ongeveer 10% van de bevolking is Moslim, meestal met Turkse wortels. Bisschop Christo Proykov benadrukt dat Ave Maria niet alleen voor katholieken is. “Er zijn veel mensen die op zoek zijn. Er is een honger naar geestelijke en religieuze vorming, maar we hebben ook een culturele inhoud, met programma’s over muziek en geschiedenis. Dit is een project van en voor iedereen”.
Dank aan weldoeners
In het kader van de viering van de twintigste verjaardag van het apostolisch bezoek van paus Johannes Paulus II, in 2002, vloog kardinaal Sandri, prefect van het Dicasterium voor de Oosterse Kerken, naar Sofia voor een reeks evenementen. Zijn eerste officiële daad in het land was het zegenen van de studio’s van Ave Maria radio. Die zijn gevestigd in het onlangs gerestaureerde huis van de voormalige apostolische afgevaardigde, Angelo Roncalli, die later de heilige Johannes XXIII zou worden. “Ave Maria radio was een grote droom, maar nu is het een realiteit. Een realiteit die bewijst dat de katholieke Kerk niet alleen in de kerkgebouwen kan werken, maar ook via de radio, met alle mensen, vooral met degenen die lijden of die niet de mogelijkheid hebben om naar de kerk te gaan”, aldus de kardinaal.
De prefect van het Dicasterium van de Oosterse Kerken toonde zijn dankbaarheid aan de weldoeners van Kerk in Nood. “Een speciaal woord voor de vrienden van Kerk in Nood die zich inzetten voor broederschap in de wereld met al deze mensen die lijden. U bent in de Kerk grote protagonisten van naastenliefde en dienstbaarheid. Dank u voor uw vrijgevigheid en deelname. U moet weten dat u grote actoren bent van de Kerk hier in Bulgarije.”
In Moskou is een afgevaardigde van het district Zjuzino, de katholiek Konstantin Jankauskas, beboet en berecht voor het in diskrediet brengen van de strijdkrachten. Hij is schuldig bevonden aan het publiceren van het gebed voor de vrede van paus Franciscus op zijn Facebook-pagina, waarin hij opriep tot beëindiging van de militaire actie in Oekraïne. Gisteren werd ook bekend dat patriarch Kirill in september niet naar Kazachstan zal gaan en Paus Franciscus dus niet zal ontmoeten.
“Mariapul martelaarstad”
Jankauskas had de woorden van Paus Franciscus geciteerd dat “de stad die de naam draagt van de Maagd Maria tot wie wij onze gebeden richtten, Mariupol, een martelaarstad is geworden van de oorlog die zielen vernietigt en Oekraïne uitput… Met een hart vol verdriet voeg ik mijn stem bij die van de gewone mensen, die vragen om een einde aan de oorlog. In de naam van God, moge de stem van hen die lijden worden gehoord, moge de aanvallen en bombardementen worden gestopt!”
Lid liberale beweging en Solidarnost
De hoorzitting in hoger beroep voor de rechtbank van Zjuzino vond op 26 augustus plaats. Konstantin bekende vooraf dat hij niet goed wist wat hij tegen de rechter moest zeggen: “Hoe kan een gebed voor vrede en leven iemand in diskrediet brengen? Het lijkt me absurd, echt een poging om wit zwart te maken.” Jankauskas is 40 jaar oud en werd geboren in Moskou in een familie van Litouwse afkomst, zoals zijn achternaam, van katholieke traditie, getuigt. Als econoom, gespecialiseerd in de markt, studeerde hij af in politieke wetenschappen aan de faculteit filosofie van de Mgu-universiteit, waar hij de verhouding tussen de staat en de burgermaatschappij bestudeerde. Hij is actief in de politiek en maakt deel uit van het organisatiecomité van de “Partij van 5 december”, een officieuze liberale beweging. Hij neemt ook deel aan de beweging “Solidarnost”, die verwijst naar de beroemde Poolse vakbond.
“Politieke gevangene”
Konstantin is sinds 2012 afgevaardigde in de gemeente Zjuzino en werd herkozen in 2017. In 2014 en 2019 stelde hij zich ook kandidaat voor de Moskouse Doema en het parlement. Daarbij werd hij echter tegengewerkt. Tijdens de verkiezingscampagne werden huiszoekingen verricht in de flats van zijn ouders en grootmoeder, en werd hijzelf vier keer gearresteerd. Tussen 2020 en 2021 werd hij opnieuw in hechtenis genomen tijdens massa-arrestaties van de pro-Navalnybetogers, na diens vergiftiging en arrestatie bij zijn terugkeer naar Rusland. Bij die gelegenheid werd Jankauskas als “politiek gevangene” erkend door de vereniging Memorial, die later op verzoek van de autoriteiten door de rechtbank van Moskou werd ontbonden. De volgende zitting is gepland voor 1 september
Geen ontmoeting Paus en Patriarch
Gisteren werd ook bekend dat de Moskouse patriarch Kirill niet naar het congres van religieuze leiders in Kazachstan gaat. Het vooruitzicht op een nieuwe ontmoeting met de paus, die volgens bronnen in het Moskouse patriarchaat niet “in de marge” van een ander evenement kan plaatsvinden, maar “onafhankelijk” moet zijn en “met grote zorg” moet worden voorbereid, is daarmee de bodem ingeslagen. Een delegatie van de Russisch-orthodoxen zal in ieder geval aanwezig zijn op de interreligieuze bijeenkomst waar Franciscus zal spreken.
Bron: AsiaNews
Er mag dan meer dan een kwart eeuw zijn verstreken sinds de inwerkingtreding van het Dayton-akkoord, de katholieke minderheid in in Bosnië-Herzegovina wordt nog steeds gediscrimineerd. Mgr. Franjo Komarica, bisschop van Banja Luka, bekritiseert in een interview met Volker Niggewöhner van Kerk in Nood (ACN) het gebrek aan actie door de internationale gemeenschap.
Kerk in Nood: Bisschop Komarica, in een recent interview noemde u Bosnië-Herzegovina “Absurdistan”, een belachelijke staat. Waarom?
Bisschop Franjo Komarica: De internationale gemeenschap van staten, met name de Europeanen, hebben de proxy-oorlog getolereerd die hier van 1992 tot 1995 werd uitgevochten. Bosnië-Herzegovina heeft sinds het einde van deze oorlog een voorlopig systeem – en dus ligt alles stil. Het land wordt de facto bestuurd door een internationale vertegenwoordiger die de titel draagt van Hoge Vertegenwoordiger. Hoewel de achtste vertegenwoordiger sinds 1995 is aangetreden, heeft de aanwezigheid van de vertegenwoordiger het land nog niet tot een rechtsstaat gemaakt. En de lokale politici voldoen niet aan de noodzakelijke voorwaarden en hebben ook niet de macht om Bosnië-Herzegovina om te vormen tot een functionerende rechtsstaat.
De staat Bosnië-Herzegovina bestaat uit drie constituerende volkeren [Serviërs, Bosniakken en Kroaten] en twee entiteiten. Terwijl de Republika Srpska sterke banden onderhoudt met Rusland, wordt de Federatie [van Bosnië-Herzegovina] sterk beïnvloed door Turkije of de islamitische wereld. En het derde volk, de Kroaten, gaat ten onder. Wij gaan naar de afgrond, er is gewoon geen plaats die wij ons thuis kunnen noemen.
Hoe worden de katholieken gediscrimineerd?
In alle opzichten: politiek, sociaal en ook economisch. De katholieken hebben vaak problemen als ze Kroatische namen hebben. Het is ook moeilijk voor hen om werk te vinden. Er is een deel van het land, West-Herzegovina, waar ze min of meer in vrede kunnen leven. Maar ook daar verlaten de katholieken het land.
Wat betekent de migratie van de katholieken voor het land?
De katholieke Kroaten fungeren als een soort “lijm” voor de Serviërs en de Bosniakken. Mocht deze lijm verdwijnen, dan zullen deze twee werelden – de islamitische en de orthodoxe – steeds verder uit elkaar drijven. Dat zal tot nog meer onrust leiden.
Katholieken zijn tijdens de oorlog al gevlucht. Weerhoudt de huidige situatie hen ervan terug te keren?
Bijlage 7 van het Dayton-akkoord, die moest toezien op de terugkeer van alle vluchtelingen en ontheemden, is nooit uitgevoerd. In het akkoord was ook bepaald dat Bosnië-Herzegovina en de internationale gemeenschap van staten politieke, juridische en materiële steun moesten verlenen aan degenen die terugkeerden. Dit is niet gebeurd in het geval van de Kroaten. Ik hield de documenten in mijn hand waarin stond: “Zoveel miljoenen zijn bestemd voor de ontheemde Serviërs, zoveel voor de terugkeer van de Bosniakken”. Dit werd gevolgd door één zin, “Er is niet zoiets als de terugkeer van de Bosnische Kroaten.” Wat betekent dat wij niets van hen ontvangen.
Hoe belangrijk was en is de hulp van Kerk in Nood voor u?
Als er een Kerk in nood is in Europa, dan is het de onze wel. In mijn bisdom Banja Luka is 95 procent van de kerkgebouwen tijdens de oorlog verwoest of zwaar beschadigd. Kerk in Nood heeft veel gedaan om ons te helpen met de wederopbouw. De organisatie was ook betrokken bij veel andere projecten. Het is echter ook belangrijk dat Kerk in Nood onze problemen begrijpt, naar ons luistert en dat we in de toekomst op begrip kunnen rekenen. Gods zegen voor alle weldoeners die investeren in een zaak van God! Kerk in Nood is geen zaak van bisschoppen en priesters, geen zaak van een bepaalde gemeenschap, het is een zaak van God.
Bosnië en Herzegovina blijft een prioriteitsland voor Kerk in Nood in Zuidoost-Europa. De afgelopen jaren hebben donateurs bijgedragen aan hoogst noodzakelijke renovaties van kerken, kloosters en conventen en parochiehuizen. Ook de pastorale zorg, transport en de vorming van seminaristen en novicen werd dankzij u gesteund. Alleen al in 2021 ontvingen 48 projecten financiële steun voor een totaal van € 738.644.
De komende jaren blijft uw steun hard nodig. Helpt u de Kerk in deze moeilijke omstandigheden om haar pastorale taak te blijven vervullen? Doneer dan online via deze website of maak uw gift over onder vermelding van Bosnië en Herzegovina.
Het boek Online met de Heiligen geeft op frisse en moderne wijze antwoord op vragen van het leven van alledag en helpt jongeren echt in hun relatie met God. Helpt u daarmee de Albanese jeugd?
“Toen ik in Albanië aankwam, hadden de meeste mensen nog nooit een katholieke priester gezien. De kinderen riepen ‘Jezus is gekomen’ en renden achter mij aan”, vertelt priester Jaroslav uit Polen.
Nog niet zo lang geleden zag de situatie van de katholieken in Albanië er heel anders uit. Ze leden onder vervolgingen door het communistische regime. Martelingen en gevangenschap waren er aan de orde van de dag. In het land van Moeder Teresa werd de Kerk zo steeds minder zichtbaar.
Het is dan ook niet vreemd dat hele generaties zijn opgegroeid zonder God. “De priesters moesten helemaal opnieuw beginnen. Soms wist men niet eens meer hoe het kruisteken te maken”, vertelt de parochiepriester terwijl hij een gekunsteld kruisteken maakt. “Maar ons pastorale werk draagt vrucht en de Kerk is opnieuw aan het groeien.”
De jonge Katholieke Kerk in Albanië heeft vooral behoefte aan middelen om te evangeliseren onder de jeugd. “We willen de jonge generatie vormen in hun geloof door kennis mee te geven over de Bijbel en over de Katholieke Leer,” vertelt zuster Rita Ndoci, die verantwoordelijk is voor het jongerenpastoraat in het bisdom Shkoder.
Een vertaling en uitgave van het boek Twitteren met God van onze Nederlandse priester Michel Remery sloeg enorm aan onder de Albanese jeugd. Daarom wil aartsbisschop Massafra nu graag zijn boek Online met de Heiligen vertalen en verspreiden.
“Het boek Online met de Heiligen geeft op frisse en moderne wijze antwoord op vragen van het leven van alledag op basis van de levenservaringen van de heiligen. Het helpt de jongeren echt in hun relatie met God”, legt zuster Rita uit. Gedreven als ze is, heeft ze het boek al in het Albanees vertaald, zonder te weten of het geld om het te kunnen drukken er zou komen. “Aartsbisschop Massafra wil graag 3.000 boeken onder de jeugd verspreiden. De arme kerk in Albanië is echter niet in staat dit financieel te dragen. Om die reden vragen wij om uw steun.”
Helpt u de arme Albanese Kerk, opdat het land van Moeder Teresa weer kan groeien in geloof en vrucht kan dragen? Met een gift van € 35 euro kunnen 11 jongeren een ‘Online met de Heiligen’ boek ontvangen. U kunt doneren via de doneerknop onder vermelding van code: 432-00-89. Uw gift wordt voor dit project gebruikt of voor soortgelijke projecten in de regio.
Al in 1992, dus vlak na het einde van de Sovjet-Unie, kwamen drie dominicanessen uit Polen naar Wit-Rusland om in de stad Baranovitsji te werken. Dankzij hun aanstekelijke voorbeeld kan de ordegemeenschap zich inmiddels verheugen over een aanzienlijk aantal inheemse roepingen. Voor hun inzet voor de kerk en de gemeenschap hebben zij dringend een nieuwe auto nodig.
Tegenwoordig zijn 18 van de zusters uit Wit-Rusland afkomstig. En nog meer jonge Wit-Russische vrouwen willen in de orde intreden. In Wit-Rusland zijn de Dominicanessen vandaag de dag op vier plaatsen actief.
In de katholieke parochie van de 170.000 inwoners tellende stad Baranovitsji doen de zusters van alles: ze verrichten kosterdiensten, geven catechese, werken met kinderen en jongeren en zorgen voor zieke en bejaarde mensen. Aan de catechese nemen ongeveer 100 kinderen en jongeren deel. Daarnaast bereiden de zusters volwassenen voor op het ontvangen van de sacramenten. Ze vervoeren bejaarden en zieken naar de kerk of brengen de communie naar de zieken, ze troosten hen en staan hen bij. In de Kerstperiode organiseren de dominicanessen de verdeling van Kerstpakketten met kleren, levensmiddelen en geneesmiddelen voor behoeftige mensen.
De drie zusters in Baranovitsji beschikken over een kleine auto die ondertussen al tien jaar oud is. De reparaties verslinden echter steeds meer geld. De zusters zijn dringend op een voertuig aangewezen. Behalve de bezoeken in het kader van de pastorale zorg, moeten ze zich voor bezinningsdagen en voortgezette opleidingsevenementen immers ook naar Pinsk verplaatsen, waar de zetel van het bisdom gevestigd is. De afstand bedraagt 180 kilometer. Daarnaast moeten ze ook naar het opleidingscentrum van hun ordegemeenschap in Minsk rijden (190 km verwijderd) en naar de vier andere huizen van hun orde in Wit-Rusland, waarvan er sommige tot 300 kilometer van hun eigen thuis verwijderd zijn.
Aangezien de zusters de financiële middelen voor een nieuwe auto niet zelf kunnen bijeenbrengen, hebben ze zich vol vertrouwen tot u gewend. We zouden hen met 10.000 euro willen ondersteunen om een andere auto te kopen. De zusters bedanken alle weldoeners bij voorbaat en nemen hen in hun gebeden op! Helpt u hen mee? Doneer dan via deze webpagina of maak uw gift over onder vermelding van 439-05-29 Wit-Rusland. Uw gift wordt gebruikt voor dit project of soortgelijke projecten in de regio.
Met een oppervlakte van 576.000 vierkante kilometer is het aartsbisdom van Astana groter dan Spanje. Door de grote afstanden is het moeilijk om pastorale zorg te voorzien. De 40 priesters die in het aartsbisdom actief zijn, worden bijgestaan door 70 zusters van diverse congregaties.
Hoewel Katholieken slechts een minieme minderheid vormen van de bevolking, kunnen de priesters de pastorale zorg door de grote afstanden niet alleen aan. De zusters zijn hard nodig. Diverse congregaties dragen hun steentje bij. Ze geven catechese aan kinderen, jongeren en volwassenen en bereiden hen erop voor de sacramenten te ontvangen. Ze organiseren bezinningsdagen, vakantiekampen en jongerenbijeenkomsten en ze bekommeren zich om bejaarde, zieke, eenzame en behoeftige mensen.
De Vincentianessen bijvoorbeeld, die in Shortandy een huis hebben, bezoeken in diverse dorpen in een straal van 80 kilometer mensen die hun hulp nodig hebben. In Makinsk hebben hun medezusters een gaarkeuken waar veertig gezinnen elke dag een warme maaltijd aangeboden krijgen. Ook komen dagelijks 25 kinderen naar de zusters om er te spelen, te knutselen en aan de catechese deel te nemen. De zusters van de congregatie van de Goddelijke Barmhartigheid begeleiden de priesters op huisbezoeken in de dorpen. In hun huis hebben ze bovendien acht meisjes opgenomen die in de stad Petropavlovsk studeren. Ze begeleiden hen, beantwoorden hun vragen over het geloof en bidden samen met hen. Eens in de maand organiseren de zusters samen met de priesters een jongerenbijeenkomst.
Kerk in Nood ondersteunt de zusters elk jaar. Aartsbisschop Tomasz Peta schrijft ons: “De zusters zijn verbonden met God en blijven tegelijk onlosmakelijk verenigd met de mensen. Ze leven voor de mensen en treden op als hun vertegenwoordigers. Ze leven onder dezelfde omstandigheden als de leken om zo hun noden te leren begrijpen en zich in hun naam tot God te wenden. Ze maken eten klaar, verbouwen fruit en groenten in de tuin, gaan naar de markt en werken met hun handen. In de winter moeten ze hun kloosters verwarmen en hun geestelijk leven en kennis voeden door het lezen van geestelijke literatuur. Aangezien Kerk en staat gescheiden zijn, leven de kloosterlingen van de vrijgevigheid van gelovigen. Uw financiële steun bevrijdt hen ten dele van die zorgen, zodat ze zich helemaal aan hun roeping kunnen wijden.”
Helpt u de 70 zusters in het aartsbisdom van Astana waardevol pastoraal werk verrichten? Doneer dan online of maak uw gift over onder vermelding van code 351-05-39. Uw gift wordt voor dit project gebruikt of voor soortgelijke projecten in de regio.
Het Grieks-katholieke bisdom Oradea verheugt zich nog altijd in een groot aantal priesterroepingen. Hulp bij hun vorming vanuit het buitenland is vanwege de armoede wel hard nodig.
Een belangrijke reden voor deze continuïteit is het intensieve gezinspastoraat in het land. Gezinnen die actief aan het kerkelijk leven deelnemen en hun geloof beleven, blijken ook hier de beste voedingsbodem voor priesterroepingen.
In 2017 vierde het priesterseminarie van Oradea zijn 225-jarig bestaan, een geschiedenis die de vorige eeuw bruut onderbroken werd door de communistische kerkvervolging. Pas na de politieke omwenteling en de val van de Muur konden jonge mannen opnieuw in het seminarie intreden. Deze nieuwe start verliep aanvankelijk moeilijk, vooral economisch gezien. Kerk in Nood helpt het priesterseminarie in Oradea al sinds 1993. Ook vandaag nog is hulp dringend noodzakelijk, want het bisdom is arm.
De rector van het seminarie, Anton Cioba: “Zonder de hulp uit het buitenland zouden wij onze taak niet kunnen vervullen. Wij moeten ons ook in de toekomst op uw steun verlaten en danken u van harte voor de ondersteuning die u ons al verleend hebt. Op die manier helpt u ons om het universeel karakter van de katholieke Kerk te voelen. Moge God u en al onze weldoeners zegenen.”
Voor € 600 kunt u ervoor zorgen dat de opleiding van de 54 seminaristen ook dit jaar verzekerd is. Helpt u mee? Doneer dan online of maak uw gift over onder vermelding van code 423-02-79. Uw gift gaat naar dit project of soortgelijke projecten in de regio.
Al 20 jaar dragen Redemptoristen zorg voor een parochie in het uitgestrekte gebied rond de Siberische stad Kemerovo. Om hun werk goed te doen, hebben zij een auto nodig.
De drie priesters in de parochie van het Onbevlekt Hart van Maria worden bijgestaan door vier religieuzen van de Missiezusters, Dienaressen van de Heilige Geest. Ze dienen een dynamische parochie: er wordt iedere dag een Heilige Mis gevierd, komen er parochianen naar Eucharistische Aanbidding en er wordt godsdienstles gegeven aan volwassenen, jonge mensen en aan kinderen van verschillende leeftijdsgroepen.
Veel activiteiten
Ook de zogenaamde “Vakantiedagen met God” zijn populair; gezinnen met kinderen, volwassenen en jongeren uit de parochie ontvluchten de stad om in de natuur lichamelijk en geestelijk nieuwe kracht op te doen en hun geloofsleven te verdiepen. Ook namen gelovigen uit Kemerovo vorig jaar deel aan de bijeenkomsten voor Katholieke gezinnen die overal in Rusland werden gehouden. De jongeren uit Kemerovo voerden tijdens dit evenement een toneelstukje op ter ere van de honderdste verjaardag van de verschijningen in Fatima.
Samenwerking met Orthodoxe Kerk
Kemerovo is bovendien een voorbeeld van vruchtbare vriendschappelijke betrekkingen tussen de Russisch-Orthodoxe en Katholieke gemeenschappen. Vorig jaar nog reisden bisschop Aristarch van de Orthodoxe kerk en samen met de Katholieke pater Andrzej Legiec en enkele Orthodoxe priesters naar Polen om een langdurige samenwerking te regelen tussen het Orthodoxe seminarie in de regio Kuzbass en het Katholieke seminarie van Rzeszów.
Een immense parochie
De priesters zijn niet uitsluitend werkzaam in de stad Kemerovo zelf maar ook in de streek rondom de stad. Vijf van de tien steden die zij regelmatig aandoen te bereiken, liggen op 190 tot 290 kilometer van Kemerovo. Dat betekent dat de priesters uren moeten rijden om alle uithoeken van hun parochie te bereiken. Om hun pastorale opdracht goed te kunnen uitvoeren hebben de priesters wel een auto nodig. Wij willen hen helpen met een gift van € 12.000.
Helpt u mee? Doneer dan online via deze website of maak uw gift over onder vermelding van code 427-01-29. Uw gift gaat naar dit project of soortgelijke projecten in de regio.
"Ik nodig u uit om samen met Kerk in Nood overal in de wereld werken van barmhartigheid te realiseren."
Kerk in Nood
Peperstraat 11-13
5211 KM 's Hertogenbosch
info@kerkinnood.nl
(073) 613 08 20
telefoonnummer call centre: (073) 220 40 94
NL27 ABNA 0503 0402 31
RSIN/ANBI 2865841; KVK 41080169
Contactformulier
Projectaanvragen
Privacybeleid
Stichting Kerk in Nood/Voorheen Oostpriesterhulp Nederland
COPYRIGHT © 2024 ACN NEDERLAND - KERK IN NOOD