fbpx

Filipijnen: Bang om naar de Mis te gaan

donderdag, 18 augustus 2016
Nieuws
“Tot voor kort waren de Filippijnen hét toonbeeld van interreligieuze dialoog tussen Christenen en Moslims”, vertelt broeder Sebastiano D´Ambra, een Italiaanse missionaris in Mindanao. "Maar nu is men zelfs bang om naar de mis te gaan."

Silsilah

Broeder Sebastiano D´Ambra klinkt vermoeid wanneer wij hem bellen namens Kerk in Nood. Het is drie uur in de middag op de Filipijnen. “Ik was net de website van Silsilah aan het updaten”, zegt hij terwijl hij de computer uitzet. Deze Siciliaanse missionaris heeft 40 jaar van zijn leven in Zuidoost-Azië gewoond en gewerkt aan dialoog en vrede tussen Christenen en Moslims. Meer dan de helft van zijn leven. “Tot voor kort waren de Filipijnen hét toonbeeld van interreligieuze dialoog tussen Christenen en Moslims, er was totale harmonie. Maar nu is de situatie totaal veranderd”, vertelt deze priester van het Pontificaal Instituut voor Buitenlandse Missies (PIME).

Islamisten

“De dreiging van de Islamisten is constant in het zuiden van het land, vooral op het eiland Jolo. Ontvoeringen, geweld, vervolging… onlangs nog hebben ze een Christen vermoord” vertelt hij terneergeslagen. Hij voegt hieraan toe dat achter deze situatie “geopolitieke en militaire belangen” een rol spelen. “Het is een zeer complex scenario” zo besluit hij.

Broeder D’Ambra startte 30 jaar geleden een beweging voor “dialoog en vrede” tussen Christenen en Moslims, die inmiddels internationale bekendheid heeft gekregen. Het heet het Silsilah Forum en vele interreligieuze Filipijnse groeperingen zijn er vandaag de dag lid van. Decennialang hebben ze geleefd in een geest van oprechte broederschap tussen beide godsdiensten. “Voorheen hadden we te maken met een traditionele vorm van de Islam, maar nu is alles veranderd; de gewelddadige stromingen zijn gegroeid en zij worden steeds sterker”.

Gematigde Moslims

Broeder Sebastiano blijft de islamitische leiders oproepen om niet te doen “alsof er niets aan de hand is”, maar zich te mobiliseren en de autoriteiten te verwittigen van de gevaarlijke situatie waarin de bevolking zich bevindt. Maar in plaats daarvan “blijven ze zitten met hun armen over elkaar; ze zijn bang voor gevolgen en kiezen ervoor zich stil te houden.” De waarheid is dat de situatie alarmerend is, niet alleen voor de Christenen, maar ook voor de gematigde Moslims.

Mindanao

Broeder Sebastiano vertelt aan Kerk in Nood dat de Islam met sprongen groeit in bepaalde gedeeltes van de Filipijnen. “In Mindanao was ooit 80 procent van bevolking Christen. Vandaag kan het zo zijn dat slechts 60 procent Christen is en het andere 40 procent Moslim.”

Goede Week

“De Christenen voelen zich ongelukkig. Zij leven in angst, durven niet voor hun geloof uit te komen of naar de Mis te gaan, ondanks de aanwezigheid van het leger”, zo vertelt hij. “En veel Christenen gaan hier weg.” Ongeacht dit naargeestige beeld blijven de mensen op de Filipijnen diep gelovig. “De kerken zijn nog altijd vol” en de grote religieuze feestdagen, zoals de Goede Week, worden “met heel veel enthousiasme” gevierd.

Paus Franciscus

Men moet niet vergeten dat toen Paus Franciscus de Filipijnen bezocht, in januari 2015, er meer dan 6 miljoen mensen de Mis bijwoonden, opgedragen door de Heilige Vader in Manilla. Dit werd daarmee de grootste bijeenkomst in de geschiedenis ooit geleid door een paus.

la Virgen del Pilar

De katholieke burgers van Zamboanga, een stad in het zuiden van het eiland Mindanao, waar broeder D’Ambra momenteel woont, hebben een speciale verering voor Onze Lieve Vrouwe – onder de naam Onze Lieve Vrouwe van de Pilaar (la Virgen del Pilar). Het is een traditionele Spaanse devotie voor onze Lieve Vrouwe, die is blijven bestaan op de Filippijnen, na bijna drie eeuwen van Spaanse overheersing. “De Virgen del Pilar is een belangrijke heilige voor de gelovigen. Zij bidden altijd tot haar om ons niet te verlaten, en nu nog meer in het zicht van deze wereldwijde plaag van geweld.”

MNLF

Het is een vorm van haat en terreur die ze in Zamboanga in 2013 zelf hebben ervaren toen het Moro Nationaal Bevrijdings Front (MNLF) hen aanviel en een groot deel van de stad platbrandde, waarbij veel mensen werden gedood. En van die terroristische groep is de Abu Sayaf beweging een zijtak. Zij zijn vooral actief op alle eilanden in het zuiden van het land en hebben al veel terroristische aanslagen gepleegd, inclusief een recente aanval deze maand juni, toen ze een Canadese toerist hebben onthoofd.

Zamboanga

Het is een klimaat van geweld en intolerantie waar broeder Sebastiano elke dag tegen vecht, gesteund door  Kerk in Nood. Kerk in Nood helpt broeder D’Ambra al sinds jaren met diverse projecten die bedoeld zijn om vrede en dialoog te bevorderen. Een paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld trainingen voor leken, campagnes om tolerantie te bevorderen, ondersteuning bij het oprichten van het centrum van de Silsilah stichting in Zamboanga en diverse publicaties, allemaal bedoeld om de goede relaties tussen Christenen en Moslims te promoten.