fbpx

"Bid voor Aleppo"

Project
In een dringend beroep op de buitenwereld, roept de Franciscaanse pater Ibrahim Alsabagh christenen over de hele wereld op om te bidden voor de Syrische stad Aleppo, op dit moment gevangen in het midden van hevige gevechten.

“Nooit, sinds het begin van deze verschrikkelijke oorlog, stonden de zaken er zo slecht voor als nu. Ik heb geen woorden om al het lijden te beschrijven dat ik op een dagelijkse basis zie”, meldt pater Ibrahim aan kerk in Nood (ACN). Raketten en bommen regenen neer op kerken, moskeeën, scholen en ziekenhuizen. Bij een aanval op een ziekenhuis zijn 17 mensen gedood. En het aantal slachtoffers kan nog hoger zijn. Zoveel huizen zijn gedeeltelijk of geheel verwoest en zoveel mensen gedood of ernstig gewond. En als de bommen niet langer vallen, is er een angstaanjagende stilte als op een begraafplaats. De straten zien eruit alsof iedereen is gestorven.

Achterblijvers zijn de armsten
Pater Ibrahim werkt al bijna twee jaar in deze verdeelde stad in het noorden van Syrië, het toneel van hevige gevechten tussen de Syrische regering en rebellengroepen. “Wie kan ontsnappen, doet dit. Op zondag waren de wegen buiten de stad vol met vluchtelingen. De achterblijvers zijn de armsten van allen, degenen die het zich zelfs niet eens kunnen veroorloven om te zoeken naar een plaats van veiligheid. We zijn er om hen te helpen, waar en hoe we kunnen. Sommige van de mensen leven in half verwoeste huizen. Wij helpen hen met reparaties en ondersteunen hen, dankzij de hulp van Kerk in Nood, met voedsel, kleding, medicijnen, toiletartikelen en andere dingen. Maar nu we feitelijk geen hulp van buitenaf kunnen krijgen, verkeren we in de grootste nood.”

Pater Ibrahim ziet ook steeds meer tekenen van psychologische stress bij mensen. “De zenuwinzinkingen nemen toe en we hebben veel psychische ziekten als gevolg van de oorlog. Er is zoveel ellende. Maar in ieder geval dank ik God dat door Zijn genade ik in staat ben om een ​​goede Samaritaan te zijn voor al die lijdende mensen. ik probeer ze te troosten met het woord van God, maar ook met werken van lichamelijke barmhartigheid. Ik heb altijd in mijn oren de woorden van paus Francis, dat we mensen de tederheid van God moeten tonen. Wij, priesters en religieuzen, zijn echt vaders, en nog meer moeders geworden, voor de mensen, in een poging om teder hun wonden te verbinden, zoals een moeder dat doet.”

Pater Ibrahim vergelijkt de toestand van de 50.000 christenen in Aleppo met de situatie van de Heilige Paul in de Handelingen van de Apostelen. “Paulus zat in de gevangenis wegens zijn geloof, samen met Silas. Maar ze werden bevrijd door hun gebeden. Ze veranderden die verschrikkelijke gevangenis in een plaats van gebed. Dat is wat wij christenen in Aleppo ook doen. Het maakt niet uit hoe vreselijk deze plek is, we moeten nog steeds christelijk getuigenis geven en niet alleen aan onszelf denken.” Het kruis dat de Christenen dragen is volgens hem erg zwaar. “Maar het creëert ook een gemeenschap met God en met elkaar, zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Mijn geloof en mijn priesterlijke roeping zijn hier in Aleppo gegroeid. Ik bid veel voor het tabernakel dat de Heer ons zal ondersteunen.”

Dank voor uw steun
Hij bedankt de weldoeners van Kerk in Nood uitdrukkelijk. “Zonder hun vrijgevigheid konden we bijna niets doen. We verzekeren u dat elke dag gebeden naar God gaan uit de monden van kinderen, armen en ouderen, opdat Hij u zegent voor uw hulp. Blijf alstublieft vurig bidden voor ons, dat we sterk blijven in geloof en liefde. Want deze crisis gaat voorbij onze menselijke kracht.”

Kerk in Nood helpt de christenen in Aleppo al jaren. Via de vertegenwoordigers van de Kerk financieren we hulpprogramma’s voor de armen met voedsel, kleding en medicijnen, huisvesting en studie. Helpt u mee? Maak dan uw gift onder vermelding van “Noodhulp Syrië” over of doneer online.

Klik hier om een kaarsje op te steken.